明石市 魚住の庭 その3 生態系の外にいる人 違いがつくる生態系 不完全な個体 心に執着しない



魚住の庭、その続きです。

この庭の素晴らしい所は広すぎて普段からの人の管理が行き届かない、という所です。
それは本当にとても素晴らしい事で、知らぬ間に様々な草木が芽を出します。
自然は自然に任せていると「いい方向」にしか向かいません。
人が使い勝手を主軸に手を加えるとよほどの注意をしないと「不自然な破壊行為」となってしまいます。

登山をしていて思うのは「人が歩くだけで自然は壊れる」のだという事です。
人が歩き、踏み固められた登山道は本来の姿をしていません。
「獣道」のような所もありますが、鹿や猪はほとんど山にダメージを与えていない気がします。
ダメージを与えないというよりも野生動物の活動はそのものが「自然を生かす事」のように感じます。
住む。食べる。寝る。排泄する。子孫を残す。死ぬ。
それらの活動全てが自然にとって何らかの役に立ち、彼らの活動全てがお互いに関連し合い、自然の生態系が出来上がっているのだと思います。
だいぶ前の記事に「人間は生態系から外れている」という様な事を書いた覚えがありますが、自分も含めて人間のその活動は「衣食住」全てにおいて何らかの自然破壊を伴うものになっています。
「生態系」とは、「生かし合う連鎖の輪」だと感じます。
その個体が「生きる活動」そのものが「自然に即した活動」であり「別の種や個体の役に立ち」「自然を生かす活動」になっていないと「生態系の中には居ない」という事になるのではないかと思います。
現代社会の暮らし方がそういう風になってしまっているので仕方ないとも言えますが、最近では「消費社会」を見直そうという動きもありますし、個人の生き方自体も様々な価値観を伴ない、消費者という生活スタイルからナチュラルな方向へと向かう人たちも多く出てきている様に感じます。

社会的にも今の「コロナ騒動」で、これを機に様々な社会問題が浮き彫りになり、価値観もさらに多様化し、今までのように(特に日本は)政府やメディアの号令に従い「皆一様に同じような価値観の中で生きる」という事は無くなっていくのではないかと感じます。
生態系の中の野生の動植物は姿形も生態も全然違う様々な「種」が入り混じって一つの自然のシステムを創っています。
得意な事、不得意な事、出来る事、できない事。「種」により「個体」により、それは様々です。しかし自然の営みはそれらが関連しあう事により一塊りとなって「良い連鎖」を生む事になっています。
動物の糞尿や屍は昆虫や微生物を生かし、微生物は土や水を浄化して豊かな森や川や海をつくります。それらの自然環境は動植物を生かし、その生命活動もまた自然を生かします。
その機能は「互いに関連し合い、いい方向にしか向かわない機能」だと感じます。

庭に勝手に生えてくる草木。それは素晴らしい自然からの贈り物なのだと思います。



人が意図的に仕立てた植木を「自然形に戻す」。
それは、それが本来の姿であるからです。
それについてのメリットはいろいろと以前の記事でも書かせて頂いていますが、理由はともあれ、それが本来の姿だという事が最も意味のある事のように思います。
ウバメガシやマキも玉刈りにされている個体の根はある程度大きな木でも移植などの時に掘り返してみると小さくギュッと塊のようになっている事が多いです。
「こんなに大きな木なのに根張りは少ない・・・」と思う事が多いです。
山の中で見る木はそこら辺に縦横無尽に根を伸ばし、大木になると(確認できるだけで)表層根を数十メートルも伸ばしている事もあります。
根の形状は枝を伸ばしたその形状に則して伸びていくのだと思います。
剪定や刈り込みは木をコンパクトに庭におさめる技術ですので、枝を落とされた分それに則した根張りになっていく様です。



山の中の地面は表層が草や草が生えていない日陰や落ち葉の下などでも細かい根でマットのように覆われていて容易に掘り返せるものではありません。
もしも庭木や街路樹の剪定をある程度の危険回避的な剪定程度でとどめられるのであれば、のびのびと枝葉を伸ばした分、根張りも大いに広がり、近くの木々の根とも地中で絡まり合い、山の木々の様に草や菌糸類なども含めて全体がひと繋がりの生き物のように機能し始めると思います。
剪定管理された景観はそれ自体にも確かに価値はあると思いますが、僕には一本いっぽんが何か分断されているようにも感じますし、少し緊張感も伴うと感じます。
剪定においても「こうで無ければならない」という思い込みを無くす事ができれば街中の景観も、もっと柔らかいものになるのではないかと思います。

「意図が環境をつくる」という事で言うと「思い込みが環境をつくっている」という事です。
隣の庭や道路に枝がはみ出している事も、もしも具体的な支障が無いのであれば、落ち葉もゴミではありませんし、木には誰の土地という判別もありませんので、可能であれば伸び伸びとさせてあげるのが良いと思います。
「価値観」とは人それぞれであるのが普通だと思うのですが、住宅街の綺麗に整列している庭木や街路樹を見ていると、皆一様に同じ価値観の中に押し込められている「私たち」を見ている様な気がします。
今はまさにそういう事へのストレスや息詰まりを感じている人も多いのではないでしょうか? 

「生きたい人生」や「本当の思い」にフタをして、「押しつけられた価値」に自分を押し込めている事が多いのではないでしょうか?
例えば、仕事をしなければ。何かの価値を生み出さなければ。何かを追求して答えを出さなければ。不得意な事でも皆がやっている事であれば克服して自分もやらなければ、など。
それらも皆「押しつけられた価値への執着」なのかも知れません。

野生の動物や植物は「ただ存在している」だけです。
その生命活動は全てが自然活動そのものです。ホントにただそれだけで素晴らしい事です。



人もまた、そういう風に生きていけたら良いのにと思います。
不得意な事や出来ない事はやる必要はないのだと思います。
一つの個体で完結している個体などありません。皆「不完全な個体」です。
そんな不完全な個体がより良く生きていくには、お互いに「その違いを認め合い」「足りない所を補い合う」事しかないと思います。
しかし依存し合うのではありません。
自分のやれる事をやるという事です。
野生の動植物はそれをやっているのだと思います。

人は「心」の生き物だと感じます。
そして「執着」は心や思考の領域だと感じます。
執着も心から生み出されるものだと思います。
心よりも、もっと本源的なものがある様に思います。

自分の心にも執着しない。
自分の心に振り回されない。
自分の心を師としない。

動物には心があると思いますが、同じ生き物である草木には心があるのでしょうか?
もしあったとしたら、彼らは動物よりもずっと「心に支配されない生き方」をしているように感じます。






Uozumi's garden, and so on.

The great thing about this garden is that it's too big to manage people on a regular basis.
It's really, very nice, and various vegetation sprouts without your knowledge.
If nature is left to nature, it will only go in the "good direction".
If a person modifies the main axis of usability, it will become an "unnatural vandalism" unless great care is taken.

When I'm climbing a mountain, I think that "nature is destroyed just by walking."
The mountain trails where people walk and are compacted do not look like they were.
There are places like "Beast Road", but I feel that deer and wild boar have hardly damaged the mountains.
Rather than not causing damage, the activity of wild animals feels more like "saving nature".
live. eat. sleep. Excrete. Leave offspring. die.
I think that all of these activities are of some help to nature, and that all of their activities are related to each other, creating a natural ecosystem.
I remember writing something like "human beings are out of the ecosystem" in a long time ago, but the activities of human beings, including myself, are accompanied by some kind of destruction of nature in all "clothing, food and housing". I will.
I feel that an "ecosystem" is a "ring of chains that make use of each other."
If the individual's "activities to live" itself are "activities in line with nature" and "useful for other species and individuals" and "activities to save nature", then "they are not in the ecosystem". I think it will be.
It can be said that it is unavoidable because the way of life in modern society has become that way, but recently there is a movement to review the "consumer society", and the way of life of individuals themselves is accompanied by various values. I feel that many people are moving from the consumer lifestyle to a natural direction.

Socially, the current "corona turmoil" has taken this opportunity to highlight various social issues and further diversify our values. As in the past (especially in Japan), "everyone" follows the government and media orders. I feel that the idea of ??"living in the same sense of values" will disappear.
Wild animals and plants in the ecosystem are a mixture of various "species" that are completely different in shape and ecology, creating a single natural system.
What you are good at, what you are not good at, what you can do, what you cannot do. It varies from "species" to "individuals". However, the activities of nature are supposed to form a "good chain" as a whole by their relation to each other.
Animal manure and corpses make use of insects and microorganisms, and microorganisms purify soil and water to create rich forests, rivers and seas. Their natural environment makes the best use of animals and plants, and their life activities also make the best use of nature.
I feel that the function is "a function that is related to each other and only goes in the right direction."

Plants that grow freely in the garden. I think it's a wonderful gift from nature.



"Returning to a natural shape" a plant that was intentionally tailored by a person.
That's because it's what it really is.
I wrote about the merits of it in various previous articles, but for whatever reason, I think it is most meaningful that it is the original form.
The roots of individuals whose roots are also cut, such as Quercus phillyrae and Maki, are often small and tightly lumpy when dug up at the time of transplantation, even if they are large to some extent.
I often think, "Even though it is such a big tree, it has few roots ...".
Trees seen in the mountains grow their roots all over the place, and when they become large trees (only for confirmation), their surface roots may grow several tens of meters.
I think that the shape of the root grows according to the shape of the extended branch.
Pruning and pruning are techniques for keeping trees compact in the garden, so it seems that the roots will grow according to the amount of branches dropped.



The ground in the mountains is covered with fine roots like a mat even in the shade where the surface layer is not grassy or under the fallen leaves, and it is not easy to dig up.
If the pruning of garden trees and roadside trees can be limited to a certain degree of risk-avoidance pruning, the roots will expand greatly as the branches and leaves grow freely, and the roots of nearby trees will be entangled in the ground, and the mountains. I think that the whole, including grass and mycelia, will start to function like a connected creature like trees.
I think the pruned landscape is definitely valuable in itself, but I feel that one piece is divided and that it is a little tense.
Even in pruning, if we can eliminate the belief that "it must be like this", I think that the scenery in the city will be softer.

When we say "intention creates the environment", it means "belief creates the environment".
If there are branches protruding into the adjacent garden or road, and if there are no specific obstacles, the fallen leaves are not garbage, and there is no distinction that the tree is anyone's land, so if possible, stretch it. I think it's good to let me do it.
I think that "values" are usually different for each person, but when you look at the beautifully arranged garden trees and roadside trees in a residential area, they are all pushed into the same values. I feel like I'm looking at the "us" that is being played.
I think there are many people who are feeling the stress and suffocation of such things right now.

I think there are many cases where you put a lid on your "life you want to live" and "real thoughts" and push yourself into the "impressed value".
For example, I have to work. I have to create some value. I have to pursue something and give an answer. Even if you are not good at it, if everyone is doing it, you have to overcome it and do it yourself.
All of them may be "obsession with the imposed value".

Animals and plants just "exist".
All of its life activities are natural activities themselves. It's really great just that.



I wish people could live that way as well.
I don't think you need to do what you are not good at or cannot do.
No individual is complete with one individual. All are "imperfect individuals".
I think that the only way for such an imperfect individual to live better is to "acknowledge the difference" and "make up for the lack".
I think only human society is not doing it now.
We do not depend on each other. It means doing what you can do.
I think wild flora and fauna are doing that.

People feel that they are creatures of the "heart."
And I feel that "attachment" is an area of ??mind and thought.
I think that attachment is also created from the bottom of my heart.
I think there is something more fundamental than the heart.

I don't stick to my heart.
I'm not swayed by my heart.
Don't use your heart as a teacher.

I think animals have a heart, but do plants and plants, which are the same creatures, have a heart?
If so, they feel much more "uncontrolled" than animals.

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